dinsdag 5 januari 2016

Wat ik mij voorneem...



Gelukkig nieuwjaar! Er staan dit keer 366 dagen op de kalender en de eerste zijn al weer voorbij. Niet getreurd, want eigenlijk is het iedere dag nieuwjaar. Vandaag is het een jaar geleden dat het dezelfde datum was. Dus ten opzichte van vorig jaar start vandaag ook weer een nieuw jaar!

En dat is het precies... Je kunt iedere dag opnieuw beginnen. Iedere dag kun je de keuze maken er het beste jaar ooit van te maken. In mijn vorige blog vertelde ik hier al wat over. En dit keer ga ik jullie nog eens uit de doeken doen welke voornemens ik voor dit jaar gemaakt heb. 


Waarom neem me ik iets voor? Om voor mezelf een kader te scheppen. En vanuit daar maak ik mijn keuzes, vanuit daar handel ik en het is mijn focus en leidraad. Wat mijn kader is? Rust. Vanaf het moment dat ik 'rust' mijn doel heb gemaakt, is alles wat ik doe in dienst van 'rust.'



Waarom neem ik me nu juist dit voor? De reden dat ik voor rust heb gekozen, is misschien ook goed om te weten. Halverwege 2014 begon voor mij een ommekeer. Ik ontmoette mijn huidige vriend en ineens ging het allemaal heel snel. Die ene ontmoeting heeft enorm veel in gang gezet en die wervelwind resulteerde begin 2015 in een spoedopname in het ziekenhuis. De symptomen die ik had, leken op die van een beroerte. Uit de onderzoeken is niets gebleken, alles was zogezegd normaal. Maar zo voelde het totaal niet. Het roer was al om en ik heb er vanaf dat moment nog eens een flinke zwier aan gegeven. Wat er allemaal is gebeurd en hoe ik dat heb aangepakt, kun je teruglezen op mijn blogs over fysiek en mentaal opruimen.

Hoe nu verder? Zoals te lezen in mijn vorige blog, neem ik in het kader van 'rust' een aantal voornemens. Eigenlijk een concrete invulling van wat ik nu ga vertellen. Want waar het in mijn geval op neerkomt, is dat ik niet alleen het roer maar ook de rollen omgooi. Om meer rust te creƫren, is het nodig dat ik de heel harde overtuiging over mijzelf dat ik niet mag zijn eens overboord gooi. En ik heb bedacht dat het volgende mij daarbij gaat helpen: Dat wat ik normaal gesproken doe voor een ander, doe ik nu ook voor mezelf!


Wat is dat dan? Ik zal een paar voorbeelden geven.
Afbeeldingsresultaat voor vegetablesGoed eten: Het is voor mij zo enorm veel makkelijker om goed eten te bereiden als ik meer mensen tegelijk mag voeden. Ik vind dat een feestje om te doen! Of het nu gepland of spontaan is, er is altijd iets te eten in huis om een feestmaal mee te toveren. Voeding is voor mij medicijn en andersom. Dus goed eten bereiden, dat mag ik ook zeker doen als ik alleen eet!



Afbeeldingsresultaat voor dankbaarDankbaarheid: Als iemand iets voor mij doet, ben ik diegene dankbaar. En dat niet alleen, ik ben ook dankbaar als de zon schijnt, als ik een vogel hoor fluiten, als ik met mijn blote voeten in het gras loop, als iemand mij voorrang geeft op de rotonde... Dankbaarheid is overal! Er zijn hele studies en onderzoeken naar verricht. Je kunt heel wat vinden op internet over dankbaarheid en wat genoemd wordt an attitude of gratitude. Alles goed en wel, ik mag ook meer dankbaar zijn voor het feit dat ik besta. Ik ben geboren, dus ook ik heb recht op leven en daar ben ik heel erg dankbaar voor!

Afbeeldingsresultaat voor gevende handen
Geven: De afgelopen jaren heb ik heel veel (weg)gegeven. Niet alleen in de vorm van spullen, ook zeker in de vorm van liefde en energie. De shiatsutherapeuten en acupuncturist hebben alle drie aangegeven dat mijn nierenergie (jing) laag is. Dit is de energievoorraad die je hebt meegekregen bij je geboorte voor de rest van je leven. Het is dus zaak dat ik mijzelf eens wat liefde en energie geef!



Afbeeldingsresultaat voor i need spaceRuimte: En niet alleen energie, ook ruimte. Ik heb enorm veel spullen opgeruimd waardoor ruimte om te zijn en te leven is ontstaan. Maar in plaats van deze ruimte zelf te pakken, geef ik liever anderen de ruimte om te zijn en te leven. Ik ben zo vaak degene die opzij gaat om maar niet te hoeven botsen en het wordt tijd dat ik eens iets minder ruimte ga geven en eindelijk eens mijn eigen ruimte pak!





Lief zijn voor mezelf! Dus naast het gaan behalen van mijn eerste yogadocentendiploma, 100 dagen lopen op bloten voeten en zo meer, komt het neer op lief zijn voor mezelf. Want ken je dat experiment van die twee potten water of ijskristallen? Zonder compleet door te slaan naar arrogantie of egoisme, dat zit niet in mijn dna, is het zaak dat ik liever tegen mezelf ga praten en zijn. Ik hoef niet constant anderen altijd maar alles te gunnen, maar ook mijzelf. Juist en zeker mijzelf. Want iedereen heeft recht om te leven en te bestaan. Dus ik ook. Hallo wereld, hier ben ik!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten