maandag 28 december 2015

Leef je toekomst nu!

"Di Corpo: 'Entropische processen worden gekenmerkt door vooruitlopende tijd (oorzaken uit het verleden leiden tot gevolgen in het heden). Syntropische processen worden gekenmerkt door achteruitlopende tijd (gebeurtenissen in de toekomst hebben gevolgen in het heden). En daarmee komt Fantappiè tot de onwaarschijnlijke conclusie dat de scheppende krachten van het universum vanuit de toekomst op ons inwerken en dat de oorsprong van leven in de toekomst ligt.'

Het duurde niet lang voor ik vanuit de tuinstoel een gat in de lucht sprong. Er bestaat dus een woord voor wat ik al die tijd voelde: syntropie. Al die moodboards, kreten als visualiseren en de beruchte 'law of attraction'... niet helemaal mijn ding, maar ik begon er het heil van in te zien: Leef nu zoals je jouw toekomst voorstelt.


Doe vandaag niet wat morgen ook nog kan.” |
Ben je nog mee? 
Ik kan me voorstellen dat je me nu al kwijt bent. Daarom zal ik je een enorm versimpeld voorbeeld geven van syntropie uit mijn eigen praktijk. 
Op Pinterest vond ik enorm toffe haakpatronen, maar ik kon niet haken. Toen ik op een dag het zoveelste patroon gevonden had, was ik het beu. In plaats van hangen in de gedachten dat ik niet kon haken, bedacht ik me ook dat door het staren naar die patronen dat leuke yogasokje er echt niet ging komen. Wat is er dan voor nodig? Wol, haaknaalden en het leren van de steken. De eerste twee waren al snel in huis gevonden. Nu die derde nog. Dankzij filmpjes op youtube was het snel geleerd. Door mij voor te nemen een yogasokje gehaakt te hebben (toekomst) maakte ik de keuze om dat te realiseren (nu). Het geeft me zo enorm veel plezier dat ik nu niet meer kan stoppen! 


Rustig aan…. |Wat levert het mij nu op?
De reden dat ik je dit vertel, is omdat het mij zo enorm veel meer oplevert om de toekomst naar het nu te halen. En dat is veel meer dan die leuke yogasokjes! Als je een boom wilt zien groeien, zul je vandaag het zaadje moeten planten. Zodra je dat gedaan hebt, zul je alles in het werk stellen om die boom er te laten komen en er te laten zijn. En geduld hebben is daarbij een zeer schone zaak. 

Door te bedenken wat ik wil en waar ik behoefte aan heb, viel een hele last van mij af. Ik wilde rust in mijn toekomst. Door die keuze te maken, werd en ben ik nu meer en meer de rust zelve. 



Today I Will Choose Joy – So There! | Megan AronsonDoor van rust mijn toekomst te maken...
* ... heb ik het afgelopen jaar heel wat opgeruimd. Zowel fysiek als mentaal
* ... maak ik nu keuzes die bij mij passen. 
* ... heb ik de controle over mijn leven terug. 
* ... groeit nu de ruimte om mij heen waardoor ook ik weer kan groeien
* ... vertrouw ik nu meer op en ben ik meer terug bij mijn gevoel
* ... geef ik mijzelf richting en focus
* ... is wat ik wel wil belangrijker geworden dan het tegenovergestelde.
* ... kijk ik vooruit in plaats van achteruit en dat levert heel veel meer plezier op!


Hoe stel ik mij 2016 voor?
Nu dat er weer een heel nieuw jaar voor de deur staat, eentje met zelfs nog een dagje meer, wordt het nemen van voornemens en het stellen van doelen weer een hot topic. Wat mij betreft hoef je niet te wachten met het leven van je toekomst tot het nieuwe jaar, zelfs niet tot de eerste van de volgende maand of tot morgen... Wat mij betreft begint morgen vandaag! 

Het afgelopen jaar ben ik keuzes gemaakt en daar ga ik in 2016 mee verder. Rust, stilte en het leven van mijn leven vanuit mijn hart zullen daarin centraal staan.

Dat klinkt weer zo enorm zweverig, dus nu iets concreter...
* ... het eerste diploma voor yogadocente in ontvangst nemen eind januari 2016
* ... yogales geven in de tuin, bij mensen thuis, op een yogaschool (eventueel als invaller)
* ... mij verder verdiepen in meditatie, blessures en restorative yoga vanaf september 2016
* ... tenminste 100 dagen op blote voeten lopen, ook buitenshuis
* ... dekentjes, kussens, yogasokjes, polswarmers haken of maken van oude kleding en deze verkopen
* ... voeding is mijn medicijn, dus ik start weer met een leefwijze waardoor ik minder lichamelijke pijn ervaar en mij energieker voel


Vandaag is de eerste dag van de rest van uw leven plaat | Zazzle
Er zal vast nog heel veel meer bijkomen.
Alles in het belang en uitgaande van rust.
En ondanks dat mijn blik op de toekomst is gericht, houd ik het hier en nu goed in de gaten. Bijstellen en bijsturen kan altijd, maar ik hou het grotere plaatje voor ogen. Dat geeft mij nu waar ik behoefte aan heb: rust.

Ik ben al begonnen met het leven van 2016. 
Waarom zou ik nog 3 dagen wachten als ik er nu ook al veel plezier van kan hebben? 



2 opmerkingen: