vrijdag 11 maart 2016

Alles trilt en wat je aandacht geeft, groeit

Dit wordt zo'n blog met van die dooddoeners en onliners die je te pas en te onpas in je gezicht geduwd krijgt. Met van die zinnetje waarvan je ook wel weet dat het waar ik, maar ja, wat moet je ermee? En toch zijn twee van die zinnetjes onderwerp van dit blog. Omdat die zinnetjes voor mij betekenis hebben gekregen gedurende de jaren doordat ik ze ervaren heb.

Het gaat om deze twee zinnen:
Alles trilt.
Wat je aandacht geeft, groeit.

Waarom alles energie is.Laat ik met die eerste beginnen. Alles trilt. Echt alles.
De muziek die uit de speakers komt en op je trommelvlies belandt.
De geur van vers gebakken brood of net gemaaid gras die je neus prikkelt.
De vele kleuren die dagelijks om aandacht vragen, schreeuwen, roepen en die via je ogen jouw hersenen beroeren.
De verschillende smaken van al het eten en drinken dat je tot je neemt. En dat wat je in je mond stopt.
Mensen, gedachten, woorden, je omgeving met al wat daarin aanwezig is.

Alles trilt.
Jij dus ook.

Iedereen heeft een eigen trilling. En voor mij hangt het af van het moment, van de omgeving en van mijn eigen, specifieke, unieke trilling of iets wel of niet met mij resoneert. Het is daarom de kunst om zo dicht als mogelijk bij mijn eigen trilling te blijven, die voelt namelijk het meest constant. Zodra ik in die stilte ben, kan ik elke storm aan.

Het gebeurt mij zo enorm vaak dat ik van een geluid tegen de muren opvlieg of dat er mensen in mijn omgeving zijn waardoor ik me ineens heel moe kan voelen. Dat er woorden worden gezegd die mij enorm raken. Ik kan intens genieten van sommige kleuren en van bepaalde geuren en smaken ga ik over mijn nek. Alles trilt, alleen heeft niet alles dezelfde frequentie. Ieder moment is anders en daardoor heb je de kans alles steeds weer opnieuw te ervaren en kun je de ene keer meer hebben dan de andere keer.

Om mijn trilling te versterken, kan ik twee dingen doen.
Van binnenuit kan ik luisteren naar en afstemmen op mijn eigen trilling.
Van buitenaf kan ik mij omgeven en onderdompelen met trillingen die ik prettig vind.

Je hebt vast wel eens een filmpje gezien over wat woorden en gedachten doen met water. En laat jij nu ook voor het grootste deel uit water bestaan...  

Hoe belangrijk is het dus dat je je omringt en onderdompelt met dat wat je prettig vindt! Dat geldt niet alleen voor mensen in je omgeving, maar ook voor wat je eet, naar welke muziek en naar welke woorden of gedachten je luistert. Alleen door je af te stemmen op de voor jouw juiste trilling kun je je eigen trilling versterken en verhogen, bij jezelf blijven en uitstralen wie jij echt bent.

En dit is waar de tweede zin van pas komt: wat je aandacht geeft, groeit. Daar waar jij je trilling naar uitstraalt, daar waar jij je energie naar toezend, neemt toe. Dat wordt hier iets meer toegelicht. Laat dat maar even bezinken en bedenk dan wat jij voor jezelf kunt doen om jezelf te laten groeien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten