zondag 6 september 2015

Klaagvrije maandag

Maandag 17 augustus. Het leek een gewone dag te worden... ware het niet dat ik die dag de uitdaging uitging om niet te klagen!

Een aantal dagen eerder, trof ik op facebook een evenement aan met de naam "Klaagvrije Maandag" georganiseerd door Inspiratie Dichtbij. De beschrijving was deze:

"Een dag niet klagen levert heel veel op! Niet klagen in je hoofd en niet klagen hardop.. wat komt ervoor in de plaats? 

- zeggen wat je wilt
- denken wat je behoefte is achter hetgeen waarover je eigenlijk wou klagen
- stilte, omdat je gaat loslaten dat waar je toch niets aan veranderen kunt"

Het enige dat ik in mij opkwam was: "JA!", dus meldde ik mij aan voor het event en ook voor de besloten facebookgroep. Want ondanks mijn vrolijkheid, vreugde en eeuwige positiviteit, klaag ik soms alsof mijn leven ervan afhangt. Een en al slachtoffer, een en al drama, een en al zwelging...


Afbeeldingsresultaat voor it's ok to be not ok
It's ok to not be ok! 
Begrijp me niet verkeerd: Het is helemaal prima om je zo nu en dan enorm k*t te voelen! In dit artikel vind je drie redenen waarom. Voel wat je voelt en als je dat ziet, dat erkent, ervaart en daar eerlijk over bent, dan is dat in mijn beleving de enige manier om te kunnen groeien en helen. Het gaat pas mis als je, zoals ik, alles bedekt met de fluwelen mantel van altijd maar totale zonneschijn. Dat kost massa's energie. Je moet ook opladen om weer te kunnen geven. Aan jezelf en aan anderen. Soms moet het lichtje uit om het nacht te laten worden en de sterren te zien.




No complaints... wat dan wel?
Maar goed, maandag 17 augustus dus. De dag waarop ik niet mag klagen. Maar wat mag er dan wel? Eigenlijk staat dat al in de beschrijving en het werd nog duidelijker wat ervoor in de plaats komt als je je bewust bent dat je aan het klagen bent. Ik heb heel veel gehad aan de mails en ook aan de steun en het delen in de besloten facebookgroep. Daar kon je echt je hart luchten en door te reageren op waar anderen tegenaan liepen, werd ik zelf bewuster van mijn eigen gedrag. Wat dan? Dat lees je hieronder bij "Mijn ontdekkingen" van deze dag. 




Mijn ontdekkingen

Afbeeldingsresultaat voor laughter is the best medicine quote* Lachen!: Ik heb vooral heel veel gelachen! Om mezelf, wel te verstaan. Ik klaag al niet heel veel, maar als ik eenmaal op gang ben, dan stopt het ook niet meer. Maar deze dag viel me op, dat het heel simpel te stoppen is, puur en alleen door op te merken dat het gebeurt. Vanaf dat moment heb je een keuze om door te gaan met klagen of om het te onderzoeken en om te buigen naar iets constructiefs. Daar werd ik me toch een partij oprecht vrolijk van!

* Mijn behoefte: Ik ben meer een meer te weten gekomen waarom ik klaag. Vaak zit er een behoefte achter, iets dat je mist in je leven of iets dat je graag anders zou willen. Zodra je dat inziet, heb je wederom de keuze er wel of niet iets aan te doen. En ja, dat pakt voor mij heel positief uit! Het is voor iedereen weer anders, je ontdekt zelf wat wat jij nodig en behoefte aan hebt. Voor mij geldt dat ik vaak tegen mijn natuur in ga en te veel prikkels toe laat. En dat terwijl ik zo'n enorme behoefte heb aan rust en prikkelloosheid. En aan heel veel ontspanning, waaronder heel veel lachen! Ik ben sinds deze dag veel liever tegen mezelf. Ik doe meer aan yoga en meditatie en let meer op mijn voeding. Dat lukt ook niet altijd, maar dan is het opstaan en doorgaan. Want ik heb het nodig. En de enige manier om ook anderen te geven wat ze nodig hebben (bijvoorbeeld liefde en duidelijkheid), is door eerst eens in mijn eigen behoefte te voorzien. Dan gaat de rest vanzelf. 
Afbeeldingsresultaat voor loslaten

* Denken in oplossingen: Ik merkte dat ik meer en meer in oplossingen ging denken. De situatie is ineens niet meer uitzichtloos, je kunt er vaak zelf iets aan doen! En eigenlijk is de enige oplossing voor mij: loslaten. Door krampachtig vasthouden, heb ik mijn handen niet meer vrij. Laat ik het gaan, dan kan het weer stromen en komen de oplossingen vanzelf. Op het moment dat je los laat, neem je juist weer het heft in eigen handen. Je pakt jouw verantwoordelijkheid en kijkt naar wat jij kunt doen om jouw situatie te verbeteren. Dat ligt soms bij jezelf en soms niet. En als je dat inziet, kun je actie ondernemen. 



Afbeeldingsresultaat voor when it rains look for rainbows when it's dark look for stars* Dit is wat ik in de groep deelde: "Mijn grootste valkuil is dat ik moet oppassen dat ik niet alles maar positief relativeer/rationaliseer. Sommige dingen zijn gewoon k*t! En door daar eerlijk over te zijn, dat te zien en te omarmen is de grootste lading en de grootste behoefte tot klagen er al af! Lijkt alsof ik de dingen nu echt zie zoals ze zijn en het niet overgiet met een sausje van vrolijkheid en zonneschijn. Merk ook dat het oplucht en minder energie kost op deze manier. Hoera!! "
Inzien wat is, dat is wat ik ook geleerd heb van de Vipassana 10-daagsen die ik heb gedaan. Pas als je iets in de praktijk brengt, beklijft het en word het van jou. Je voelt zelf wat voor jou waar is.


Afbeeldingsresultaat voor the truth will set you free but first it will piss you off
* Eerlijk naar mezelf: Ik merkte ook, dat er heel veel fijnere manieren zijn om me te uiten en die leveren nog heel veel meer op ook! Zeg wat je wilt, zeg wat je denkt. Het hoeft niet perfect te zijn, het is goed genoeg voor dat moment. Je zegt veel meer eerlijke en ware dingen. Over jezelf en dus ook naar anderen toe. Want als je ervoor kiest vriendelijk te zijn voor jezelf, de verantwoordelijkheid te nemen voor jouw acties, dan neem je daar vanzelf in mee dat je ook goed doet voor een ander. 


Wil je ook een dag niet klagen?
Dat kan! De volgende Klaagvrije Maandag vindt plaats op maandag 7 september. Meld je aan op facebook en ik raad je ook van harte aan je aan te melden voor de besloten facebookgroep. Daar zit een kleine bijdrage aan vast, maar ik vind dat het meer dan waard!


Wil je nog meer?
Dat kan ook! Er zijn zelfs mensen die ervoor kiezen 7 dagen (blog) of 21 dagen (aanmelden) niet te klagen. Begin met één dag en je zult merken dat je vanzelf meer wilt!
Hieronder vind je nog een drietal artikelen om meer te weten te komen over niet/minder klagen en de voordelen daarvan. 
Hier lees je meer over de ontdekkingen van Sandra van Inspiratie Dichtbij
* Wil je meer weten of de voor- en nadelen van klagen? Bekijk dit artikel dan eens (Nederlands) of anders is deze ook interessant (Engels). 
* Wil je minder klagen? Lees dan hier verder (Engels). 


Liefs en namasté!



3 opmerkingen:

  1. Mooi stuk wijffie :) Zorg goed voor jezelf! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om nog eens te lezen Vera! De eerst volgende is 23 januari 2018 en voor mijn boek in wording heb ik graag contact met mensen die het nog eens een dag willen oefenen én erover willen schrijven. Dan heb ik graag een keer contact over hetgeen geschreven is en wat je hebt ervaren. Doe je daaraan mee?

    Warme groet,
    Sandra Brandt

    BeantwoordenVerwijderen