maandag 28 september 2015

Opruimen! - Recept voor een mentale detox - deel 1: fysiek

Heb jij eigenlijk ooit leren opruimen? Ik niet. Echt niet.
Niet als het om spullen gaat. En ook niet als het gaat om emotioneel of psychisch opruimen.

Eerder vertelde ik hoe ik mijn immense voorraad laat slinken. Maar er is meer dat ik verzamel en opspaar. In de fysieke zin, maar ook zeker in emotionele zin. Al dat verzamel zorgde er alleen aar voor dat ik nog verder van mezelf af kwam te staan. Ik kreeg een vol hoofd van al die spullen met hun verhalen... het leidde enorm af van wat ik echt wil, van wat ik nodig heb en van wie ik ben!

En zo gebeurde het dat ik begon met opruimen. Mijn hoofd wordt steeds leger, ik geniet van en zie weer wat er wel is en er komt eindelijk weer ruimte voor ik!

Hoe ik dat heb gedaan en hoe ik dat doe, vertel ik je de komende weken.

Tot nu toe zijn dit de 7 ingrediënten van mijn mentale detox;
1) Koningsdag (of welke rommelmarkt dan ook)
2) Opruimchallenge
3) Kringloop- en weggeefwinkels
4) Verhuizen
5) Relatie
6) Emoties uiten en (h)erkennen
7) Meditatie en yoga

Dit keer ga ik dieper in op de eerste 4 ingrediënten.

1) Koningsdag (of welke rommelmarkt dan ook)
Deze dag heb ik dit jaar samen met mijn vriend aan de Thomsonlaan in Den Haag doorgebracht. Ik had geen idee waar al die spullen op mijn kleedje vandaan kwamen, maar dat ze niet alleen van mij waren, dat wist ik wel. Vrienden en familie waren zo gul geweest om ook te doneren.

Aan het eind van de dag heb ik alles aan de Kringloop gegeven. Ik moest die spullen toch al niet meer, dus waarom zou ik ze dan nog bewaren? 3 bakfietsbakken vol heb ik afgeleverd... en toen moest ik nog beginnen aan de opruimchallenge in mei.



2) Opruimchallenge
Na Koningsdag vroeg ik mij af hoe ik in vredesnaam de opruimchallenge van Anderstevoren zou kunnen volhouden. Iedere dag gingen er zoveel spullen de deur uit als dat de datum aangaf. Dus op 1 mei ging 1 ding de deur uit en op 2 mei gingen 2 dingen de deur uit. Tel je de getallen 1 tot en met 31 bij elkaar op, dan kom je op 496 spullen! Nou, geloof me... no challenge! Ik heb zelfs spullen gebundeld omdat er anders geen einde aan het gebed kwam.

In november is er weer een Opruimchallenge van Anderstevoren!!!! 


3) Verhuizen
Nu snap ik dat dit niet voor iedereen is weggelegd of op de planning staat, maar mocht het zich voordoen dan is verhuizen wel een enorm uitgelezen kans om van overtolligheden afstand te doen. Je gaat toch niet alles meesjouwen? Ik in ieder geval niet. Nog voor het de doos in ging, heb ik keuzes gemaakt. Maar ook weer bij het uitpakken! Er is wederom weer een ballast van mij afgevallen en er komt alleen maar meer en meer ruimte om te zijn.



4) Kringloop- en weggeefwinkels
Naast dat ik veel spullen heb weggegeven aan vrienden of familie en een ander deel in de juiste container is beland, heb ik ook heel wat bakfietsen vol naar kringloop- en weggeefwinkels gebracht. Ik ben toch zo enorm dankbaar dat deze plekken er zijn!

Op facebook zijn er verschillende weggeefgroepen of weggeefhoeken. Neem daar ook eens een kijkje als je spullen wilt weggeven of spullen zoekt. Eentje waar ik heel veel aan heb gehad is 'GratisVoorElkaar(DenHaag).'







Hoe meer ruimte in huis, hoe meer ruimte voor mij, dus ook voor alle verhalen die ik met mij meedraag. Een volgende keer vertel ik over hoe ik mijn psyche aan het opruimen ben. Maar voor ik dat doe, deel ik eerst een aantal boektitels met jullie die mij geholpen hebben bij dit gedeelte!

Liefs en namasté!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten