maandag 5 oktober 2015

Opruimen! - Recept voor een mentale detox - boeken bij deel 1

Wat mij ook enorm heeft geholpen met het opruimen van het eerste deel zijn deze boeken:
1. The 100 thing challenge
2. Opgeruimd!

Wat ik van deze boeken meeneem, deel ik hieronder met jullie.
Ik heb enorm veel gelachen, dus ik raad je aan ze vooral ook zelf te lezen!


1. The 100 thing challenge
Het eerste boek kwam ik tegen via facebook tijdens de opruimchallenge van Anderstevoren. Hierover kun je meer lezen in deze blog.
Leven met 100 spullen... Hoe dan? En waarom? Het intrigeerde me. Ik begon me te verdiepen in het onderwerp door eerst op facebook op zoek te gaan. De  facebookpagina is al enige tijd non-actief, maar er zijn nog volgelingen die een soortgelijke challenge opzetten, bijvoorbeeld The 100 thing summer challenge. Maar over het hoe, wat en waarom wist ik ondertussen nog niets.

De enige manier om meer te weten te komen, was om het boek aan te schaffen. En ik ben blij dat ik dat heb gedaan! Dave Bruno vertelt hoe hij tot het inzicht is gekomen met minder te willen leven. Hij schreef al over minimalisme, maar merkte dat hij dit niet praktiseerde. Wees het voorbeeld dat je wilt zien in de wereld! Dus hup, hij ging aan de slag. In het boek vertelt hij hoe hij het heeft aangepakt en tref je ook lijsten aan van zijn (minder dan) 100 persoonlijke spullen.

* Wat ik van dit boek leerde, is te kijken naar wat er nou eigenlijk nodig is. Wat heb ik aan 300 pennen als je er toch maar 1 per keer gebruikt?
* En wat ook opruimt, is te kijken naar waar je interesses liggen. Ben je echt de avonturier die je denkt te zijn? Denk je echt dat je van al die bakspullen een keukenprinses gaat worden? Zodra je eerlijk tegen jezelf bent, komt er ruimte voor wat er eigenlijk altijd al in je zat. Ruimte voor jou!
* Ook prettig was de herinnering het bij jouw eigen spullen te houden. Ga niet jouw gezin, familie, partner of vrienden opleggen hetzelfde te doen. Doe het gewoon voor jezelf en wie weet nemen ze het van je over.

Het heeft mijn ogen geopend. Want ondanks dat ik al heel veel spullen heb weggedaan, voel ik nog altijd de ballast en verhalen van de spullen die er wel zijn. Het lijkt weinig, 100 spullen, maar als je ziet hoe Dave Bruno het heeft aangepakt, dan valt het best mee. Zo mag je best meer onderbroeken hebben dan 1-tje. Laten we wel hygiënisch blijven, alsjeblieft. Het geeft wel enorm overzicht om zo weinig spullen te bezitten. Samen met wat ik leerde van het volgende boek, kom ik steeds dichterbij de 100 dingen.


2. Opgeruimd!
Mijn eerste ontmoeting met Marie Kondo (+Konmari) was dit gesprek. Het duurt iets meer dan een uur, maar ik vond, en vind, het de moeite waard!



Zo buitengewoon charmant, eerlijk, grappig, rustig en vooral zoopgeruimd. Na het lezen van haar boek, zijn er onlangs nog meer spullen uit huis gegaan. Een bakfiets vol heb ik naar de Kringwinkel in Kortrijk gebracht.

Waar ik vooral blij van werd, is dat er geen aantal zit aan wat je wel of niet mag houden, maar dat je per categorie, per item gaat voelen waar jij blij van wordt. Zo hou je alleen dat over waar je gelukkig van wordt en die spullen geef je een eigen plek. Je ruimt je spullen zichtbaar en overzichtelijk op. Iedere keer dat je je huis inloopt of spullen gebruikt, bedank je het voorwerp. Als jij netjes en vol liefde met jouw spullen omgaat, dan doen de spullen dat ook met jou!

Dus juist ook de spullen waar je afscheid van neemt, dank je voor wat ze je hebben gegeven en gebracht. Op deze manier zie je ook beter in waarom je spullen hebt aangeschaft en waarom je daar nu geen behoefte meer aan hebt. Dat voelt enorm opgeruimd!

Ik ben nog niet klaar met het opruimen volgens haar methode, want ik zit nog te veel vast in 'oh ja, maar misschien heb ik dat nog nodig en het is zo zonde om nu weg te gooien'... dan heb ik het alleen maar over mijn immense voedingsvoorraad. Want mijn kleding en boeken zijn nu echt tot een minimum beperkt. Ook mijn immense pennenvoorraad is trouwens flink uitgedund.

Wil je meer support, informatie of ervaringen uitwisselen? Neem eens een kijkje op facebook. Daar is een aantal groepen en pagina's gewijd aan de Konmari methode. Op youtube zijn genoeg filmpje te vinden. Lavendaire heeft er zelfs een aantal op haar kanaal gedeeld. Even een voorbeeld... daar word je toch blij van!




Ik heb niet veel nodig en weet nu beter wat er in huis is, wat ik in huis heb en daar ga ik nu veel
liefdevoller mee om. Ik waardeer mijn spullen veel meer en weet ze ook weer te vinden. Het is zo heerlijk je te omringen met spullen waar je echt vrolijk van wordt!



Welke boeken hebben jullie geholpen met opruimen?
Ik hoor het graag! Deel de titels en auteurs hieronder.
Wil je iets anders laten weten, dan kun je ook een berichtje achter laten.

Liefs en namasté!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten