maandag 12 oktober 2015

Opruimen! - Recept voor een mentale detox - deel 2: emotioneel

Vorige keer heb ik je verteld hoe ik heel veel spullen heb opgeruimd en welke boeken mij daarbij hebben geholpen. Maar er is nog een kamer waar ik flink aan het huishouden ben geslagen. Momenteel gaat er een grove bezem door mijn bovenkamer.

Een gebroken been is zichtbaar, dat duurt een bepaalde periode en daarna zul je nog een x-tal weken moeten revalideren. Dat begrijpt iedereen en is makkelijk een beeld bij te vormen. Maar hoe ga je om met pijn die niet zichtbaar is? Hoe ga je om met een brein dat (even) kapot is? Kun je een pleister plakken op je emoties?

Dat is wat het nu is: Het is niet zichtbaar maar naar de huidige maatstaven van onze wereld kan ik niet meedraaien en ben ik ziek. En in dit tweede deel vertel ik over hoe ik daarmee probeer om te gaan. Dit zijn de laatste ingrediënten van mijn mentale detox:

5) Relaties
6) Emoties uiten en (h)erkennen
7) Meditatie en yoga

5) Relaties
Goed, dit is niet het meest sjieke om te vertellen, maar het is wel waar. Zonder in detail te treden, dat vind ik namelijk nog minder sjiek, is door het verbreken van mijn vorige relatie enorm veel ruimte ontstaan. Ruimte om weer mijn eigen weg te volgen. Er is enorm veel losgekomen, ik heb veel op mijn bordje gekregen en het is niet altijd makkelijk te verteren. Maar... jezelf tegenkomen is wel het mooiste cadeau dat je jezelf kunt geven! Ik ben dol op groei en sterker worden. Omdat ik het niet alleen wil doen, heb ik daar professionele hulp bij gevraagd.

HAPPY Challenge [8] | ‘Omring Je Met Positieve Mensen’Naast een liefdesrelaties zijn er natuurlijk ook tal van andere relatievormen. Geen idee hoe het bij jou zit, maar vasthouden aan iets dat er niet meer is, kost mij enorm veel energie. Dat geldt voor welke relatie dan ook. Mensen komen en mensen gaan. Dat is niet altijd even prettig, maar ik merk dat ik dat steeds meer vanuit liefde kan doen. Ik wil, naast mezelf, ook anderen graag gelukkig zien. Soms is dat met mij en soms is dat zonder mij. Wat mij betreft allemaal prima. Want het enige dat echt zeker is, is dat je geboren wordt en ook weer zult sterven. Dan kun je je maar beter omringen met de meest fantastische mensen om het in de tussentijd maar zo leuk mogelijk maken!



home tips autisme en emoties de emotiemeter autisme en emoties de ...
6) Emoties uiten en (h)erkennen
Het leven zo leuk mogelijk maken... ja graag! Maar dat betekent niet dat het altijd maar leuk moet zijn. En dat is waar ik flink de mist in ben gegaan. Het is namelijk ook prima als het niet goed gaat. Dat weglachen en de zonneschijn zelve zijn, heeft mij geen windeieren gelegd. Het maakte mij enorm fake. Pas nu dat ik toegeef dat het niet gaat, gaat het geweldig met mij.




Power of Darkness
Je hebt het donker nodig om het licht te kunnen zien. Alleen 's nachts zie je de sterren stralen. En het is juist in het omarmen van die duisternis dat ik enorm veel liefde en licht gevonden heb. Hoe? Tijdens een dag en een weekend heb ik heel veel kunnen loslaten. Volgens vriendinnen van mij heb ik in een heksenkring in het bos gedanst en tegen de bomen geschreeuwd. Dat is deels waar, maar ik heb mijn bezemsteel thuis gelaten. Wil je meer weten over deze dagen/weekenden, dan kun je een kijkje nemen op de pagina van Sacred Song of The Wild Feminine,



Shiatsu
Er komt ook heel veel los bij een shiatsubehandeling. Heel wat van mijn kwetsuren zijn verbeterd na een aantal keren. Sterker nog, er is een operatie mee voorkomen! Goed, het is ook echt wel eens pijnlijk geweest en ik heb er ook heel wat patronen door leren kennen. Ik heb beter naar mijn lichaam leren luisteren, meer leren voelen en ook een tipje van de sluier meegekregen over hoe ik mijzelf meer energie kan geven.





HSP
Waar ik me ook in ben gaan verdiepen, is hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit. Daar heb ik een aantal boeken over gelezen en ik zal er ook nog een keer een blog aan wagen. Omdat ik deze eigenschap van mij op dit moment als last ervaar, heb ik professionele hulp gezocht. Ik wil mijn hoogsensitiviteit beter leren kennen en handvatten vinden die bij mij passen om hiermee om te gaan. Zo hoop ik meer kracht te kunnen halen en het als meer positief te gaan ervaren. Rust wil ik, alleen maar rust. En door dat als doel te stellen, maak ik betere keuzes en handel ik meer naar en geef ik mezelf meer wat ik nodig heb. Meer info vind je op mijn Pinterestbord 'HSP.'

Psychologe
Daarnaast heb ik ook hulp gezocht omdat ik het nodige op mijn bordje gehad en het is fijn om dat systematisch een plekje te geven. En dit keer niet alleen. Nee, ik wil de emoties niet wegpoetsen... ik wil ze oppoetsen! Laat ze maar blinken! Bij voorkeur in de zon, natuurlijk.


7) Meditatie en yoga
In 2011 ben ik naar het zonnige Portugal gereisd voor mijn eerste Vipassana meditatiecursus.
Sindsdien probeer ik jaarlijks een 10-daagse te volgen en deel te nemen aan 1-daagse cursussen en sit&serve perioden. Vorig jaar heb ik voor het eerst een kindercursus gediend. Had ik dit maar ontdekt toen ik zelf jong was... maar ik ben blij er nu van te weten zodat er andere kinderen enorm bij gebaat zijn!

Het zit niet in mijn aard om alleen maar stil te zitten en ik heb nu een enorm fijne yogavorm gevonden die mij op dit moment enorm dient: yin yoga. Poses worden heel lang aangehouden zodat er op bindweefselniveau gewerkt kan worden. Het is een heel meditatieve vorm van yoga en het helpt mij te kalmeren van alle prikkels.

Bedenk wel dat meditatie en yoga niet alles kunnen oplossen. Als je door een val een flink gat in je hoofd hebt, ga dan alsjeblieft naar een dokter.

Wil je meer weten over de voordelen en zelfs wetenschappelijke bewijzen van meditatie en yoga? Neem dan een kijkje op mijn Pinterest bij de borden 'Meditatie' en 'Yoga'

Tot slot... 
Dit is mijn manier! Dat wil dus niet zeggen dat het ook voor jou (zo) werkt. Iedereen is anders, dus doe vooral wat goed voor jou voelt en waar jij behoefte aan hebt. Luister naar je lichaam en blijf helder denken. Ga naar een huisarts als dat nodig is. Dat doe ik namelijk net zo goed. Al is het maar om (wetenschappelijke) bewijzen te krijgen voor instanties wat er aan mijn binnenkant speelt.

Ik geniet van het proces en teken voor een levenlang leren!

Heb jij andere manieren die jou helpen met het opruimen van jouw leven?
Deel het gerust door een berichtje hieronder achter te laten of op de facebookpagina.

Liefs en namasté!



2 opmerkingen:

  1. Moest wel een beetje grinniken om de heksenkring ;)
    Kusje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ik kon het niet laten om het te noemen :) Het is wat het is en mij helpt het. Roepen en tieren op de fiets trouwens ook. Blij dat hier nog heel veel velden zijn waar alleen koeien te vinden zijn. Die loeien dan gezellig mee. X

    BeantwoordenVerwijderen