maandag 19 oktober 2015

Opruimen! - Recept voor een mentale detox - boeken bij deel 2

Lezen is voor mij de ideale manier om meer kennis te vergaren over wat mij op dat moment bezigt. Maar met alleen kennis opslurpen, ben je er nog niet. Doen en ervaren is het antwoord! 

Er is een aantal boeken dat mij de afgelopen jaren heel wat heeft geleerd. En welke boeken ik ook lees, het komt allemaal op hetzelfde neer: adem en laat los. Iedere keer weer op een andere manier verteld. En laat dat ademen en loslaten naast zelf doen en vooral vragen stellen, nou ook net belangrijk zijn in het boeddhisme. Ik ben dan ook in de wetenschap (lees: het is mijn ervaring) dat boeddhisme voor mij de weg is. Juist omdat je vragen mag stellen en dat wat je te leren krijgt eigen mag maken. De enige weg voor mij, is de mijne. En ik loop dat pad het liefst op blote voeten.

Hieronder vind je een korte beschrijving van de boeken die ik onlangs heb gelezen.
Wil je weten welke boeken ik gelezen heb? Neem dan een kijkje bij de 'Boekenlijst.'


De kracht van kwetsbaarheid - Brené Brown
Sinds het zien van deze TedTalk, ben ik fan van Brené Brown. Zij is een en al kwetsbaarheid en daardoor vind ik haar heel toegankelijk. Ik voelde me snel met haar verbonden en herkende ook veel van haar verhaal.
Tijden lang heb ik me heel vrolijk en sterk gepresenteerd. Nu ben ik natuurlijk ook hartstikke vrolijk en hartstikke sterk, maar niet altijd. En ik merk dat als ik aan anderen vertel dat ik ook wel eens twijfel en ook wel eens onzeker ben, er in eerst reageert werd met: "Jij? Jij die alleen over de wereld reist? Jij die op je 6e alleen met de trein ging?" Ja. Ik. En ik zie mensen ineens een stuk zachter worden. Voor zichzelf en daarmee ook voor anderen.
Hoe kwetsbaarder ik mij opstel, hoe makkelijker ik contact maak met mijzelf en met anderen. Dit boek vertelt daar meer over en voor wie het fijn of belangrijk vindt: Het wordt ook wetenschappelijk onderbouwd.


Hoogsensitiviteit als kracht - Carolina Bont
Sinds een paar jaar vliegt de term hoogsensitiviteit om mijn oren. Steeds weer valt mijn oog hier op. Iets met selectief zicht, waarschijnlijk.
De eerste boeken die ik over dit onderwerp las, waren van Elaine Aron. Zij onderzoekt sinds de jaren 1980 het fenomeen hooggevoeligheid en heeft verschillende boeken geschreven. Ik vind ze heel concreet, duidelijk en praktisch. Want ondanks dat hooggevoeligheid een last kan zijn, wordt ook steeds meer bekend over de positieve kant van deze eigenschap.
Carolina Bont schreef hierover. In haar boek "Hoogsensitiviteit als kracht" staan oefeningen die je kunnen helpen om meer in je kracht te komen staan. Er worden voorbeelden gegeven vanuit allerlei levensgebieden en levensfasen. Ik vind het zelf een erg fijn boek omdat het hands-on is en direct toepasbaar. Wat ik ook een plus vind, is dat er niet zielig over wordt gedaan, maar dat het tegelijkertijd niet in het overdreven positieve wordt getrokken. Het is wat het is en je mag blij zijn als je deze eigenschap hebt. Hoera!


Mentaal Kapitaal - Elke Geraerts
Een tijdje terug las ik een Margriet van mijn moeder en daar stond dit boek in vermeld. Ik was meteen verkocht, want natuurlijk wil ik dolgraag weten hoe ik in deze wereld om kan gaan met burn-out!
Wat begon als enthousiasme, veranderde al snel in irritatie. Ja, ik ben het er zeker mee eens dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen als het gaat om (brein)gezondheid. Ja, ik ben het er ook mee eens dat er bar weinig educatie gegeven wordt op het gebied van omgaan met emoties in het basisonderwijs. Ook prettig is dat dit boek aangeeft hoe je je brein kunt trainen. Maar waar ik het niet mee eens ben, is dat ik mijn brein moet aanpassen aan de huidige wereld.

Aanpassen... Ik vind de huidige wereld een grote gekte. En volgens mij is ons brein daar niet voor gemaakt. Alle veranderingen zijn in mijn ogen niet meteen beter en ik vind het amper bij te benen. Waarom mag de lat vanuit de wereld niet wat lager? Waarom steeds maar meer, beter, wilder? Waarom moet ik mij aanpassen aan die hele poespas? Waarom niet andersom?

Mindfulness... Dat inmiddels steeds vaker wordt teruggegrepen op een ieniemienie stukje van het boeddhisme, mindfulness genaamd, juich ik alleen maar toe. Maar het wordt zo uit het geheel gehaald, het is immers maar een klein stukje en ik vind het eigenlijk maar vreemd dat eeuwenoud gedachtegoed door de wetenschap in kaart moet worden gebracht om te laten zien en te bewijzen dat het kan werken.



Eigen ervaring en zelfonderzoek... Van mij mag eigen ervaring hoger worden gewaardeerd en moet niet alles gevangen worden in onderzoek. Blijkbaar geloven mensen niet vanuit zichzelf dat een levenswijze die enorm veel jaren teruggaat nu ook nog kan werken. Probeer het eens zelf te ervaren wat voor jou werkt en ga niet alleen maar af op wetenschappelijk onderzoek naar wat goed voor jou kan zijn. Iedereen is anders! En dat is volgens mij alleen maar te ontdekken door zelfonderzoek.

Zorg voor jezelf... Ik vind zeker ook wel dat het goed is als iedereen meer en beter voor zichzelf zou zorgen. Minder bereikbaar zijn, afbakenen van werkuren, minder bewegende beelden vanaf een beeldscherm, meer de natuur in... Ik denk dat iedereen daar een beter mens van wordt. Dat is ook zeker mijn ervaring. Ik ben blij dat de ervaringen die ik ervaar steeds vaker wetenschappelijk bewezen worden. Dat praat een stuk makkelijker en dan begrijpen we elkaar weer wat meer.

Dus... Misschien ben ik het niet helemaal eens met de inhoud van Mentaal Kapitaal, ook aan dit boek heb ik veel gehad! Ik heb er vooral van opgepikt dat weerstand voelen mag en dat het goed is om mijn eigen gevoel zo nu en dan eens te meten aan meningen en onderzoek van anderen. Het maakt dat ik mezelf meer en meer geloof en dat ik graag op mijn eigen weg verder ga.


Nog meer leesvoer!
Momenteel ben ik nog meer boeken aan het lezen die mij enorm veel helpen. Ik zal ze er weer bij zetten op de Boekenlijst. Zo heb ik net "Leven in je leven" gelezen en ben ik begonnen in "Licht door de duisternis."

Welke boeken hebben jou op weg geholpen?
En wat heb jij er van geleerd?

Deel het met ons door hieronder of op de facebookpagina een berichtje achter te laten.

Liefs en namasté!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten